Us

Daisypath Anniversary tickers

Alisha

Lilypie Kids Birthday tickers

Asyraf

Lilypie Third Birthday tickers

Next Generation

Lilypie Maternity tickers

Thursday, September 13, 2012

pantang ala ala ctmah

As Salam Readers,

28 hari berpantang
owh...another 12 days nak cukupkan 40 hari.
seronok ke berpantang?
hurm..bagi saya biasa suam2 aje kot.
sebab saya bukan berpantang sgt pun.huhu!

air mandian
yang ni serahkan bulat2 kat mak.mak yang sediakan semuanya.
daun apa pun saya xtau.yg saya tau, lepas mandi badan rasa segar n ringan sangat2 :)

makanan
bab makan2 ni saya tak kesah sgt. masa mula2 raya tu, langsung tak kecur pun.
kecur tang kuih raya jek.h0h0!
apa yang mak and kak su masak, saya layan jek.
favourite foods ikan bakar cicah air asam.sedap w0ooo!
lain2 tu macam biasa lah quaker oat, nestum, biskut jacob's, bread n koko krunch.
yang ni boleh dikatakan makanan wajib coz setiap jam mesti rasa lapa.
mulut pun tak berhenti dok nak mengunyah jek.
nak masuk minggu ke-3 jek, saya dah start mamam coklat,apollo layer cake, tat nenas,jemput2 dll.
kalau ngan mak, kena berpujuk sket..kalau tanya hubby, laju je dia bg makan tp nyorok2la.haha

minuman
org cakap kena minum air sikit2, nnt perut menggeleber.
saya?manalah puas kalau minum sikit2.huhu
pendek cite memang slumber minum banyak2.
1st day after Alisha keluar jek, saya dah sebat susu dutch lady strawberi. akak yang belikan, so saya layan jela.
pastu en hubby belikan oren juice, saya bedal gak.h0h0
lg pun saya fikir, kalau minum sikit2 camne susu nak keluar dgn banyak.nth ye ke tidak firasat saya ni.haha
sekarang ni saya masih continue minum susu dumil mama instead of minum milo, air suam, dutch lady, soya, n vitagen.
semuanya untuk banyakkan lg air susu ni. tang air milo tu sengsara sket la coz sembelit!tp layan jelah

bengkung
yang ni kadang2 je pakai.huhu
bila pakai bengkung, ada la tahan 2 3 jam.
pastu mesti rasa gatal2 n dan2 tu jugaklah timbul kesan gatal sekeliling pinggang. macam gegata OK.
seriously xtahan n mulalah tak keruan nak menggaru jek.huhu!
bila tanya mak, mak ckp yg lain2 x macam tu pun.kulit saya je yg lain bebenor :(

bertungku
yang ni pun sama, kadang2 jek..
kalau rajin saya buat, kalau malas saya buat2 x nampak je tungku tu..
sgt2 MALAS ok :D

limau nipis+kapur
ha...yang ni lagi la malas nk pakai.
seriously baru 3 kali pakai.raya pertama n 2 hari yang lepas.
nak kata panas, tak de rasa pun. tp ntahla..malas nk melecakkan perut ni ha.haha

confinement set
segala kapsul jamu saya x makan lg sebab jaundice Alisha ada lg sikit2.
Insya Allah, hari ke 30 baru start makan kot.
pilis pun sama.rajin pakai, malas abaikan.huhu
Mak cakap "yelah tu nak makan.silap2 bila dah sihat, semua biar kat tepi"
haha!hebatlah mak ni.macam tau2 jek..tp mak jgn risau. Insya Allah saya makan sampai abis ek. hubby yang beli, so kenalah makan :D

stoking
yang ni mmg pakai dr 1st day pantang sampailah sekarang. mula2 je rasa rimas,lama2 ok la.

baju sejuk
mmg xpernah pakai sama sekali OK.

berkipas
org cakap jgn bukak kipas laju2, nanti masuk angin.
ohw...mintak maaf la yek..jgn cakap dpn saya coz saya mmg xreti bahasa.
panas sih..sapa tahan oiii.lagi laju kipas, lagi la saya suka.hehehe

buah2an
setiap hari makan sunquick 3-4 biji supaya senang p0op0o.hazab OK bila sembelit.
betik and pisang pun saya makan gak.
paling tak tahan buah mata kucing. 1 family suka buah ni.so bila depa beli, saya pun ngap jugakla. tapi dalam kuantiti yang sikit sbb mak cakap buat tu berair.huhu

x boleh keluar rumah
hari ke-15 berpantang saya dah beriang ria jalan2 kat mersing ngan family.
Actually nak cari klinik coz Alisha ada flue sikit n kebetulan adik nak bawak anak2 buah p borong mainan kat kedai RM2.
So we all berpecah n sadis btol coz klinik semua tutup disebabkan hari merdeka.huhu
last2 pergi kedai RM2 n semua pakat serbu kedai tu. Saya n Alisha dok terperuk dalam kereta jek.
Bila hubby n mak masuk dlm kereta, depa cite itu rm2, ini rm2, saya jadi panas punggung.
mintak izin hubby n mak nk pegi usha.haha!seriously besar n semua brg rm2 OK.
hasilnya saya berjaya habiskan duit dalam rm40 n adik plak habis sampai rm288.
lepas2 tu mmg lagi rajin la keluar rumah.pergi hantar en hubby kat station bus la, shopping kat econsave la, p pej pos la.
semua pun saya lanyak jek.bila terserempak ngn kawan mak, mulalah depa bebel2 cakap nnt masuk angin 1 badan,nnt meroyan boleh mati n mcm2 la.
saya pekakkan telinga jelah. malas nak fikir macam2. be positive sudah lah kan :)

hurm..apa2 pun,harap2 saya sentiasa sihat n yang penting be positive :D

9 comments:

Bazilah (^0^) said...

ni pantang ke tidak ctmah? hehehe. ape2 pon skjp jer rs ek??rs cm baru jer dgr ctmah dah bersalin hehe

aTy _faRed~ said...

aty tak berpantang betul2 gak..heheh..pakai stoking...jer macam nak nampak berpantang sanat..pilis param pakai gak ar kalau rajin..cume aty betul2 jage pemakanan..:) -tapi rindu pulak time berpantang dulu..:)

adnil linda said...

hehehe..pntg rse betul tyme smgu awl je..pastu mula la bosan..

Syima Syaz said...

haha sama la...hehe
tp yang tak tahan tu part masuk angin boleh mati...amboi...

yg penting kita tggl less than 10days kan? hehe syoook

Veelara said...

wah...xlama je lg da bebas...hihi

biasela org tua..mcm2 bnda nk d takut2kan kite...

:.noRuL.: said...

jiran sebelah sye pun baca gak enrty awk nie...haha

gelak2 dia wak..ekeke

Nadya Zahid said...

i pon xpantang...org dtg umah tgk i beraircond..berkipas..kene bebel..ckp kalau boleh jgn psg kipas langsung..
haiyoooooooooo..cmne tuh??
i mmg lgsung xpantang...baju sejuk sume xpakai..rimassssss..
haa, skang dok sibuk nak kurus nihhhhhh..adeh!

puan.mila said...

haish jgn mlas2 pantang ctmah..effect skrg xnmpak tp bila masa tua akn nmpak..ni pesan mak kita la..masuk angin mean org2 tua bila umo 30lebih betis2 dan kaki dh nmpak timbul urat biru..eee nmpk buruk cmtu nti, akak kita ada sorg cmtu sbb abaikan sgt pantang nih..

Noorly A Puad said...

Jemput ke blog saya.Inginkan tip2 tingkatkan penghasilan susu, kunjungi http://mamahazeeq.blogspot.com/